SOTERIOLOGIA
IUBIRII. IMN AL GLORIEI RE-TRĂIRII SINELUI ÎN UNIVERSUL CREAȚIEI,
PRIN IUBIRE DIVINĂ: VOLUMUL ”FIIND”, DE
THEODOR RĂPAN
Un adevărat regal de poezie ne-a invadat, în
trecutul an 2013, dinspre sonetistul teleormănean, THEODOR RĂPAN (celebru, de-acum, prin Evangheliile sale cele patru, pline-depline, în aria lor semantică
[1]
!) Volumul actual și cel mai proaspăt, intitulat ”FIIND”
[2]
(ca o mărturie și ca un IMN al Gloriei Re-Trăirii Sinelui,
scăldat, din nou, în Universul
Creației, iscat din preaplinul IUBIRII DIVINE! – gerunziul transfigurând,
întru Eternitate, FIIȚAREA) - se vrea (prin conținut și
masivitate – 784 de pagini!) o
replică a ”Canțonierului” lui Francesco
Petrarca – 1304-1374 (de la
nașterea genialului florențo-arretin, se împlinesc 710 de ani!) - și nu-i lipsesc prea multe, pentru a-și atinge
ținta secretă. Poate, în primul rând, o mai echilibrată
constanță a filosofiei interioare și, apoi, a expresiei.
Volumul FIIND (365+1
[3]
iconosonete), al lui THEODOR
RĂPAN , este, după socoteli îndelungi ale subsemnatului, a 17-a carte de autor (și trag
nădejde să nu mă înșel!), a hăruitului nostru
sonetist, de baștină româno-teleormăneană.
O carte care este splendidă,
spiritual, prin poemele sale, cu parfum florentino-valah (sonete șlefuite,
vorba Poetului Pădurii Nebune/Deli Orman: ”până
la os!” – și, cu adevărat, foarte greu poți ”vâna” vreun șchiopătat de
ritm! - dar, niciodată, un amurg de
rimă!), și devine extrem de agreabilă, prin
excepționalele gravuri renascentiste, ale lui CESARE RIPA (”Cu ilustraţii din CESARE RIPA - „DELLA NOVISSIMA ICONOLOGIA” - Padova, 1625”).
Cartea este segmentată/împărțită
după anotimpuri și luni – numite conform tradiției și
subnumite, doar aparent, conform simbolisticii antice și/sau renascentiste
– în realitate, subtitulatura (extrem de elegant-poetică, trebuie să
recunoaștem! – prin frontispicii, cum ar fi: Lacrimi de bazileu, Taina lăuntrului,
Scrisori din Amalthea, Acatistul iubirii etc.) se raportează la trăiri și experiențe interioare personale:
I-GERAR
– Taina lăuntrului;
II-FĂURAR – Cămașa lui Nessus;
III- MĂRȚIȘOR – Scrisori din Amalthea;
IV-PRIER – Pacalia;
V-FLORAR
– Sonete în aqua forte;
VI-Cireșar – Lacrimi de bazileu;
VII-Cuptor – Ars amandi;
VIII – Gustar – Fructul oprit;
IX-Răpciune – Lampa lui Aladin;
X-Brumărel
– Orb în lumină;
XI-Brumar – Evlavii;
XII-Undrea – Acatistul iubirii;
…și, în fine: Sonetul bisect! – pentru ritmul cuaternar, al Terrei Cruciate…
Poetul sonetist THEODOR RĂPAN este un petrarchist autentic (dar nici pe
sonetistul-sculptor nu-l dă uitării, pe ”divinul”
Michelangelo: ” Cu Michelangelo nimic nu piere:/În mine rugul,
flacăra în tine!/Fac parastas credinţei, pe albine/Trimit
spre ceruri glas de-napoiere” – cf. Sonetul
CCXCVIII) - senzual, dar nu lasciv (”Fiind ecou nespuselor cuvinte/Port
gând smerit de înzăuat iubirea,/Pohtirea ochiului aduce
ştirea:/ Ah, gura sufletului nu mă minte!” – cf. Sonetul I): pe trunchiul său italienizant se altoiește,
din izbucnire pătimașă în izbucnire pătimașă, un
sonetist din ce în mai eminescianizant, prin Vis/Visare și Pătimire-întru-Necuprins::
”Visul visat visează, Doamne, visul,/Gândul gândit pe
sine se gândeşte,/Eu voi muri cândva, pe româneşte/Şi-n
locul tău voi scrie Necuprinsul” – cf. Sonetul IX.
Patru obsesii majore, ale sonetistului THEODOR RĂPAN:
1-IUBIREA
și FRUMUSEȚEA, ca factori DEMIURGICI (complementar!: ”De tine azi sunt trist ca niciodată,/Zeiţa
mea cu noaptea prinsă-n plete,/Izvoarele iubirii-mi ţin de
sete,/Cum să te las splendorilor furată? – cf. Sonetul
III) – ca și Petrarca, și THEODOR RĂPAN dezvoltă,
în Poezia sa, o adevărată teorie despre
soteriologia Iubirii! -
2-CUVÂNTUL/LOGOS/NOMOS
DEMIURGIC (”Uşi făr’ de chei deschid cu gândul, mamă,/Şi-n temniţa Cuvântului mi-e bine” – sau: ”Priveşte-mă, Lumino, sunt divinul/Pe
care-l tulbură demult Cuvântul” – cf. Sonetul V),
3-ARTA/ARTISTUL/ORFISMUL/ATITUDINEA
HRISTICĂ - doar prin autojertfire, se poate năzui spre
Revelațiile Cerului și Tainelor-Fântâni (”Setos de Cântec ard
stindarde mute,/Fântânile, sleite, îmi beau
Clipa”) - și
4-TIMPUL/NEMURIREA – de fapt, Exorcizarea de Timp-Istorie, prin Patimă -Pătimire și
Artă/Neprihana Ablutivă a Artei Nemuritoare - și, evident, prin ”preaplinul
iubirii”, de sorginte divină, deci cu enorme valențe soteriologice
(”Mă simt de iarnă prins ca-ntr-o capcană,/Zăpada
nemuririi se afundă,/Văpaie sunt! Văpaia
naşte undă:/Ah, inimă, neprihănită rană!”). Sau: ”Vai,
Doamne, cât mai e până departe?/Azi, cum să-ngădui
chinul ce-ntârzie/Regretul? Doar căinţa reînvie!/Mult timp mai am iubirii să-i fac parte?”
– cf. Sonetul CCCIII.
Iubirea combină, logic, Inițierea întru Frumos și
Nemurirea (pe de o parte), cu Transfigurarea
întru Floare și Mire (pe de altă parte) – întru HIEROGAMIA-NIMB: ”Ea,
Dragostea, înspină trandafi rii!/Opreşte-mă să-ndur şi
nu socoate/Că-n nimbul florii se ascund toţi mirii!” – cf. Sonetul XIII.
Meritul primar,
petrarchian și răpanian, deopotrivă (în concepție, cel
puțin!) - constă în estomparea, cât mai
înaltă (neipocrită, dar exasperată de dorul de
spiritualitate/respiritualizare a Sinelui, ca restaurare a SINEI COSMICE!), estomparea cât mai ”dureros de dulce”, a ”sexului” vulgar și atât de
vinovat de căderea și numai
căderea ființei de sorginte umano-divină: ”Amor, te
chem mereu să-mi fii aproape!/Madonei mele cere-i îndurare!/Pe
unde-mi eşti? Absenţa ei mă doare!/Strecoară-i-te-n
sânge şi în pleoape!/Tu, sol al vieţii mele trecătoare,/Cu
trupul minţii foşnitor pe ape,/Dă jos armura genelor,
să scape/De trudnica ivire călătoare!/Umil şi
fericit prăsesc cuvinte,/Împerechez fiorul cu cinstirea,/Ecoul
gândului o ia ’nainte.../Şi tot aşa, până ce istovirea/Apleacă
tuiul inimii, fi erbinte,/Ea să m-aştepte-n prag! Prinos? Iubirea!” – cf. Sonetul
CLII.
Expresivitatea Logos-ului, ca Ordine
Dumnezeiesc-Universală, se capătă, firește, prin
inițierea întru Taina Creației, care este Taina/Misteriul Cavaleresc
al Iubirii: ” Fiind ecou nespuselor cuvinte/Port gând smerit
de înzăuat iubirea” (cf.
Sonetul I) – Privirea Revelatorie trimite la Dorul Nepereche, prin care se obține, întru Alchimia Iubirii,
Puritatea Hibernal-Printanieră a Artei, cea învingătoare, de fapt,
sintetizatoare și transfiguratoare, la nivelul esențelor, a
sezoanelor, în ETERNITATE (Zăpezile
se contopesc, în Athanorul Poeziei,
cu Zarzării în Floare!): ”Dor
nepereche-mi mistuie simţirea,/Zarzării iernii îşi croiesc
veşminte/Şi mă-nlumin străfulgerând morminte/Cu
măşti de ierburi miruindu-mi fi rea./Plânsu-m-au iambii? Corbii
scurmă-n lună/Cu gheara-ndurerată şi nebună/Sub
primele silabe translucide./Şi scriu sonet după sonet într-una/Sperând
că lacrima, doar ea, străbuna/Va-nmuguri tăcerea ce ucide...”
– Tăcerea-ca-Mantră, ca Elixir Blagian, transfigurează
Moartea, în MOARTE INIȚIATICĂ – și, iată cum SONETUL devine instrumentul soteriologic al INVIERII
HRISTICE!
Singura Glorie Regală, pe care THEODOR RĂPAN o admite: Gloria prin Cuvânt (”Ah, nu mă
lasă gloria-mi regală/Şi nici nu vreau să dau azi
socoteală/Spre a-nlumi nimicul, o himeră!”) – Logos-ul este
singura Armă/Armată Celestă (”Cuvintele îmi sunt oştiri
vernale,/Zidirile luminii mă aşteaptă,/Topiri
vuinde braţele îndreaptă:/Refac doiniri de jad, monumentale!”),
prin care merită și chiar trebuie să fie cucerite Lumea și, Iubirea. Din nou, două complementarități semantice,
la THEODOR RĂPAN!
Iubirea
fiind echivalentul semantic-demiurgic, al Armoniei Cosmice a
Creației/POEZIA SACRĂ – Poetul poate să-și ofere
și sincope terestre ale Iubirii, în favoarea Armoniilor Celeste ale RIMEI
POETICE: ”Vei
îndrăzni, Madonă, cu asprime/Să mă condamni? O, nu, nu
mă desfide!/Pierdut pe veci, mă exilez în
rime!” – cf. Sonetul CCXCIV.
…În definitiv, Iubirea cu cadențe
terestre a provocat Căderea –
atunci, expierea să se facă (chiar dacă se cam încalcă scripturistica
veterotestamentară…) nu prin Femeia
Terestră, ci prin Ipostaza sa MARIANICĂ – POEZIA (ei, da,
Poezia, în Ipostaza ei Marianică,
de Poezie a Duhului, ”melanholizând” după Armoniile
Paradisiace - ”repară”
relațiile Poetului cu Biblia, de
data aceasta, pe linie neotestamentară!): ” Nu stă-n
Scriptură, dar, conform uzanţei,/Completul ştie – întrebaţi
şi luna:/Un singur vinovat e, Tu, Femeie!” – cf. Sonetul CCLIII.
Și, astfel SONETUL devine principalul instrument soteriologic al
umanității! – el conținând și Iubire-Armonie, dar și
Puritatea Marianico-Hristică, Resurecțională, a Iubirii: ” Păzeşte-mă, am lira-n toropire,/Să strig, nu pot
– sonetul meu răzbate!/La miezul nopţii facă-se dreptate:
Sub praporii-nvierii
fi -voi mire!”
– cf. Sonetul CCXLVI.
Ceea ce-l face foarte român și uman, pe acest sonetist de excepție, este atitudinea
sa profund creștin-ortodoxă, iconodulă. Deși, nu
neapărat dogmatic-convențională – ci, chiar, posibil de
regăsit în folclorul cu arome antic-dacice! – spre exemplu, atât de
eminesciana reinterpretare a mitului solaro-selenar, adică, mai exact: apollinico-artemizian, al Dalbilor Pribegi!: ”Lumina
din icoană plânge-ntruna,/Pe cer rămas-au soarele şi luna/Să-mi
binecuvânteze pas şi floare” (cf. Sonetul
IX).
”Melanholia”
romantic-eminesciană, dar și albrechtdürer-iană (”De dor
nebun ascund Melanholia//Jertfire sugrumată” – cf. Sonetul XIV), ca și thanaticul – sunt sublimate (în excelentul Sonet XVIII), prin Iubire Dionysiacă (cel puțin, așa este indicată
de către autor…), în Albinele Hyblei Olimpiene
[4]
,
cele având funcție soteriologică și psihopompă (ca și Calul, care inițiază întru ”roata”
Moarte-Înviere, prin intermediul Somnului/Visare, ”lavina de-ntuneric” – in
: Ӕnflorirea
migdalui” marianico-hristic: ”De vii la mine,
potcoveşte-ţi calul!/Cin’ să mă tragă-n fugă azi
pe roată?/Lavină de-ntuneric, neaflată,/Iubirea mea-nfloreşte-n
somn migdalul” – cf. Sonetul XVIII)
: ”Bătrân de-acum, mă paşte depărtarea:/Ce bun e vinul
când îl bea uitarea/Şi ce ferice-i Moartea! Nu-i sunt frate!/Te du, femeie,’n crânguri pe albine,/Căci nimeni nu
muri-va-n loc de mine:/Tu dragoste îmi vei aduce, poate...”! Otrăvirea prin iubită/iubire este/se face, de fapt, cu V.I.T.R.I.O.L.-ul alchimiștilor, căci produce înflorirea,
prin gestul ritualic al ”rostogolirii”: ”Din mâna ta
voi bea otrava toată(…)/Rostogolindu-mă în gol
deodată(…)/Iubirea mea-nfloreşte-n somn migdalul”
…Ciudat! Uneori, sonetistul petrachist THEODOR RĂPAN devine,
pentru puține, dar semnificative clipe, barochist levantin (”Apusul se topeşte-n mahmudele,/Oglinzile
îngână spovedanii,/La balul tău veniră curtezanii –/Cătuşele-ntristării-mi
sunt inele!” – cf. Sonetul XXIII),
dar și romantic întârziat,
poesc (”Zadarnicul înfi ge colţi în mine/Iar moartea,
hâdă, râde pe-nfundate” – cf. Sonetul
XXVI), ba chiar parnasiano-lecomtelisl-ian (”Ţi-am ridicat un
loc pentru vecie/Spre a te şti panteră şi femeie”),
alteori, cvasi-simbolist (prin corbii lui Bacovia și ai lui Tradem al
nostru…: ” Neîncetat, vai, corbii vor dreptate/Făcând lumina una cu
pământul!” – cf. Sonetul XIX)
și cvasi-impresionist (probabil , conform propriei doctrine, a reflintextului (reflex literar intertextual…): apar, uneori
”opalul”
și ”topazul” (”Miresmelor cu trupul de lavandă,/Topaze
fine ’ndoliind vegherea” – cf. Sonetul
XII) minulesciano-verlaine-iene, alteori, ”absintul”, specific unor
întregi generații, simbolisto-impresioniste (”Ianuarie mă
ceartă, ’mi beau absintul!” – cf. Sonetul X) - și, chiar, încercând experiența
singurătății și angoasei expresionist-existențialiste: ”Mă tem de tine-n vis, singurătate!”
– cf. Sonetul XXII.
Dar:
Cine vrea
să guste și, apoi, să vorbească, în
cunoștință de cauză, despre Poezie românească
adevărată, despre zbaterile cele mai profund umane, turnate în
bronzul expresiei strălucit-clasice, va fi nevoit să se refere,
implicit, în zilele noastre, și la THEODOR
RĂPAN.
Poezia sa, deși
răvășită, parțial, la nivelul semanticii de adâncime,
de pre-simțiri (…și de ”post-simțiri”,
cum ar zice un alt Poet român contemporan, adept al ”revizuirii coordonatelor
interioare, ale vieții umane contemporane”, spre spiritualitate – profesorul universitar doctor, de la Universitatea
din New Mexico și Părinte al Pradoxismului Mondial,
dl FLORENTIN SMARANDACHE!) ale
angoasele timpului său și de foarte legitimele atitudini ale
pătimirii soteriologico-hristice - este una care atinge, nu de puține
ori, desăvârșirea, în
ritmul vitalist al stihurilor, dar și în cel al trăirilor lirice. De
un rafinament rar întânit, mai ales în peisajul apocaliptic al Poezei actuale
(dacă mai putem vorbi, cât de cât, despre așa ceva!), THEODOR
RĂPAN este nu un
rătăcit, printre sălbatici, ci un adevărat și
încăpățânat luptător, pentru NĂDEJDEA MÂNTUIRII ARMONIEI LUMII TERESTRE!
Luptător, cu incredibile resurse,
pentru recuperarea și restaurarea, în lumea aceasta căzută, a
Frumosului, întru Duhul Umano-Divin Resurect!
El, THEODOR RĂPAN, nu e surd la realitate,
ci are curajul (apropiat de demența senină hölderlin-iană!), de
a impune EL ritmuri lumii, refuzând
să accepte sincopele thanatico-apocaliptice, care i se propun, ca surogate
de viață/ritm vital. THEODOR RĂPAN vrea VIAȚĂ
AUTENTICĂ/SACRĂ, tot așa cum el-Poetul creează POEZIE AUTENTICĂ/SACRĂ -
și VIAȚA SACRĂ nu
poate fi concepută, înafara Ritmului Divin Restaurat – a IUBIRII!
Adică,
nimic nu este definitiv pierdut, în acest eon smintit de la orice
normă/nomos, dacă se reînvață
Iubirea-ca-Factor-de-Retrăire-întru-Celestă (și se
estompează, pe cât posibil, și non-ipocrit, factorul anti-spiritual,
al Căderii Adamice, ”sexul”!) - prin acordarea, din nou, a lumii întregi, la Soteriologia
Iubirii!
SONETULUI i se
restaurează, prin renascentiști, deci și prin Duhul renascentist
al lui THEODOR RĂPAN - după
moda/rețeta petrarchiană (binecuvântată Terapie!),
valențele soteriologice, prin Magia
Armonică, dar și prin aceea a Rigorii-Logos - dar, mai
ales, prin SIMBOLISTICA (direct
cosmico-divină!) RESURECȚIONALĂ,
a cifrei 12: 4 X 3 încifrează, de fapt, semnificația adâncă a
reîmpăcării Dumnezeului-Demiurg, cu Omul, a Pământului (4) cu
Cerul (3). Și credem că nimănui nu-i poate scăpa dubla
simbolizare numerologică a acestei soteriologii,
din CONSTRUCȚIA SONETULUI:
1-pe de o parte, RIGOAREA DEMIURGICĂ a celor 12 stihuri (ultimele două versuri marchează concluzia/”morala”,
cu accente definitive/implacabile, divin-vaticinare)
- pe de alta:
2-NUNTA-HIEROGAMIA,
întru SFERA PLATONICIANĂ, dintre catrene și terține…!
(Sonetul
de întemeiere, cel italiano-provensal - este profund creștin,
fiind conceput chiar sub Semnul CRUCII: catrenul 1 își caută
terțina 1, catrenul 2 își caută terțina 2 –
ÎNCRUCIȘÂNDU-SE!)
Magia stihului/stilului lui THEODOR RĂPAN constă, esențial, chiar din Instaurarea
Incantației Vieții întru Demnitatea Frumosului – Incantație prin
care Orfeu și Hristos sunt ajutați să recupereze lumea
noastră ”modernă”, căzută, adică (dacă ne
raportăm la episodul Grecia,
din eminesciana poemă vaticinară, ”Memento mori”!), în bezna
și labilitatea ”oceanului” (…deși, mulți
am fi ispitiți a o numi, mai curând, ”mlaștină sleită”!),
prin autosacrificii armonice, întru PARADISUL
MUZICII SFERELOR CELESTE.
prof. dr. Adrian
Botez
[1]
- 1- EVANGHELIA INIMII – ANOTIMPURI
– Jurnal de poet (Editura „Semne”, cu ilustraţii de Damian
Petrescu, 2010); 2-EVANGHELIA CERULUI – ZODII DE
POET (Editura „Semne”, cu operae grafice de Damian Petrescu, 2011); 3-EVANGHELIA
TĂCERII – SOLILOCVII (Editura „Semne”, cu opere grafice de Damian Petrescu, 2011); 4-EVANGHELIA
APOCALIPSEI – EPIFANII (Editura „Semne”, cu opere grafice de Damian Petrescu, 2012).
[2]
- THEODOR RĂPAN,vol. FIIND, Editura Semne,
București, 2013.
[3]
- SONETUL BISECT , CCCLXVI
: Ultim Sonet! Sunt viu după corridă!, p.
765.
[4]
-Albina – simbol al sufletului; uneori,
este identificată, în religia grecilor antici, cu Demeter. Are
funcție transfiguratoare și psihopompă. Ființă de foc:
la greci, este întruchipare a preoteselor Templului de la Delphi, ”a
prorocițelor, a sufltelor curate ale inițiaților, a Spiritului
și Logos-ului. Albina purifică prin foc și hrănește,
prin intermediul mierii: cu focul arde (la modul soterilogic, zicem noi!), iar
strălucirea ei liminează” – cf. Jean Chevalier/Alain
Gheerbrant, Dicționar de simboluri, Ed. Artemis. Buc., 1994. La daci,
Albina are funcție de Co-Demiurg, lucrând, dimpreună cu Zalmoxis, la
Construcția Universului.